Separat energifaktura från 1 januari 2022

Publicerad:

Tidigare fakturerades energikostnaderna tillsammans med andra nyttigheter från kommunen, såsom sophämtning och VA. Under senaste tiden har vi noterat att våra kunder vill få en ökad kontroll över sina energikostnader. Dagens turbulenta elmarknad driver så klart på detta intresse. Därför har vi på Trelleborgs Energi beslutat
att samla dina energikostnader på en egen faktura.

Alla kunder kommer i dagarna få ett brev hem med information om vad detta innebär. Ekonomichefen Erik Malmgren berättar här om den nya fakturan.

Låt oss gå rakt på sak: vad innebär detta för kunderna?

– För de allra flesta kunder innebär detta ingenting, mer än att de får en ny faktura, utställd av oss. Däremot behöver de som idag får e-faktura eller autogiro ge sitt medgivande igen via sin internetbank. Vi har gått ut med brev till alla kunderna där vi inte bara informerar om ändringen, men också har skickat med mer information. Vi har där tydliga instruktioner för hur de ska göra för att ge sitt medgivande för e-faktura eller autogiro. Och vi har också lagt med ett autogiromedgivande, som bara behöver fyllas i och returneras, kostnadsfritt.

Men varför ska det vara så krångligt?

– Vi har gjort det så enkelt vi kan för våra kunder. Vi undersökte länge och väl möjligheterna för att ordna med detta utan att kunderna skulle behöva göra något alls, men tyvärr fastnade våra ambitioner i regelverk – som i slutändan är till för att skydda bankkunderna. Vi kan exempelvis inte överföra medgivanden mellan bolag. Behöver man stöd i detta har vi i brevet skickat med instruktioner och bilagt ett förfrankerat autogiromedgivande, som man bara behöver fylla i och skicka in.

Vad får kunderna ut av detta egentligen?

– De senaste åren har intresset för energi och energikostnaderna ökat markant. Det har gällt både egen produktion och hur man energieffektiviserar och sänker förbrukningen. På sistone har ju också elpriset seglat upp som något man vill kunna ha koll på. En separat faktura kan underlätta i första steget, att få bättre koll på läget. Vi vill vara transparenta mot våra kunder.

Men om man tycker man har en hög energikostnad, vad ska man göra då?

– Det är ju annan fråga, egentligen. Men där finns en del saker man kan göra; alltifrån att se över sina vitvaror till att se på möjligheten att sätta upp solceller. Just denna vinter handlar höga energikostnader ofta om högre elpriser än normalt, och det är en svårare nöt att knäcka.

Information för att ansluta till autogiro:

Autogiro – är ett betalningssystem där du som kund väljer vilka fakturor som du önskar ska dras automatiskt från ditt bankkonto. För att bli ansluten till autogiro behöver din bank få ditt medgivande. Du kan välja ett av tre alternativ för att ansluta dig till autogiro:

1. Gå in på din internetbank. Anslut till autogiro enligt bankens instruktioner. Ange företagsnamn Trelleborgs Energi AB.

2. Om du önskar, kan du använda dig av blanketten som följde med kundbrevet. Allt du behöver göra är att fylla i dina uppgifter, riva av sidan, samt returnera till oss.

3. Om du inte önskar ansluta till autogiro nu, finns det alltid möjlighet att när som helst kontakta vår kundservice för att få en medgivandeblankett hemskickad.

Har du frågor om autogiro, kontakta din bank eller vår kundservice.

Information för att ansluta till e-faktura

Denna faktura kommer elektroniskt i din internetbank, istället för på papper per post. Du ska fortfarande gå in och betala fakturan, men uppgifterna är ifyllda redan för enkelhetens skull.

1. Gå in på din internetbank. Anslut till e-faktura enligt bankens instruktioner. Ange företagsnamn Trelleborgs Energi AB.

2. När fakturan inkommit i internetbanken får du en avisering. Bankerna erbjuder oftast ett val på avisering på sms eller på e-post, men det väljer du själv.

3. Alla uppgifter som OCR-nummer, förfallodatum, mottagarens PlusGirokonto/Bankgironummer och belopp är redan ifyllda. Det enda du behöver göra är att kontrollera uppgifterna och godkänna med ett klick.

Har du frågor om hur du ska göra med anmälan av e-faktura ber vi dig vända dig till din bank.