Trelleborgs Energi har under hösten påbörjat en resa för att skapa en framtidssäkrad organisation. Att nyttja digitaliseringens framsteg är en stor del i detta. Därför har alla medarbetare nyligen genomgått en master class i Copilot-hantering. Bolagets ambitioner är att skapa en arbetsplats där digitaliseringen frigör tid och stärker värdeskapandet.
- För oss på Trelleborgs Energi handlar digitaliseringsresan om mer än effektivitet. Det handlar om att steg för steg förflytta hela organisationen mot framtiden. En framtid där data, teknik och kultur samspelar sömlöst och där AI inte längre är ett experiment, utan ett naturligt arbetssätt, säger Engin Micoogullari, IT-ansvarig på Trelleborgs Energi.
Den sex veckor långa master class-utbildningen hade ett praktiskt fokus och deltagarna kunde både testa parallellt med utbildningen, och i efterhand tänka till kring nyttiga användningsexempel. Genom olika delmoment fick deltagarna en gemensam förståelse för vad AI faktiskt är, hur Copilot fungerar i bolagets Microsoft-miljö och varför ett ansvarsfullt förhållningssätt med fokus på GDPR, etik och mänskligt ansvar är avgörande. Vikten av bra promptteknik blev tydlig, något som många användare ofta upptäcker.
Några av Trelleborgs Energis lärdomar:
-
Det finns stora effektiviseringsvinster att hämta genom stöd i dokumenthantering, kommunikationsproduktion och i dataanalyshantering.
-
Promptteknik är det som avgör kvaliteten i det stöd du får av AI. Därför behöver man tänka efter före, och prompta rätt!
-
GDPR och AI-policy är nödvändiga trygga grunder för användningen. Särskilt måste man vara uppmärksam på att det egna ansvaret inte försvinner för det som produceras med hjälp av AI.
-
Innovationshöjden i bolaget kan höjas genom att använda sig av agenter – då får du en motspelare som kan stödja dig i dina särskilda arbetsmoment.
-
Digitaliseringsprocessens första steg har nu tagits, men förändringen till ett fullödigt användande kräver fortsatt stöd och kontinuerlig användning.
-Det långsiktiga målet är att bygga en datadriven och lärande organisation som klarar framtidens krav på effektivitet, säkerhet och hållbarhet. Copilot och andra verktyg ska inte bara assistera oss, men också aktivt stärka våra beslutsstöd, vår kunddialog och alla våra processer där det är relevant. Genom automation kan vi skapa mervärde till varandra och våra kunder, säger Magnus Sahlin, VD på Trelleborgs Energi.
För Trelleborgs Energi kommer nästa steg på digitaliseringsresan bli att bygga en robust dataplattform där dataflöden, beteendemönster och automatisering samverkar. Därmed kan tekniken förstärka det mänskliga omdömet i varje beslut som tas, för att skapa långsiktig kundnytta.

