Flera av dina ärenden till oss kan du uträtta själv via vår hemsida och här hittar du även svaren på många frågor – dygnet runt och året om. Du som redan är kund hittar mycket under Mina sidor. Saknar du något eller vill ha personlig hjälp är du varmt välkommen att kontakta vår kundservice.
Kundservice öppettider
Helgfria vardagar
Måndag-torsdag: 08.00-16.00
Fredag: 09.00-15.00
Lunchstängt alla dagar 12.00-13.00
Akut avhjälp
Vid fel på egen elinstallation kontakta en behörig elinstallatör.
Vid fel på yttre elnät mellan klockan 07.00-16.00, ring 0729-76 50 83.
Vid fel på yttre elnät efter klockan 16.00, ring SOS Alarm på 040-676 90 50.
Vid akuta fel på fjärrvärme ring jouren för fjärrvärme på 0410-73 48 00.
Kontakta oss
Kundservice
Trelleborgs Energi
Jag ska flytta
Flyttdags? Då brukar det vara mycket att tänka på. För att lampan ska lysa och elementen vara varma i din nästa bostad, ska anmälan eller uppsägning av el och fjärrvärme ske senast 14 dagar innan in- eller utflyttning. Annars finns det risk att utflyttande kund får betala för el som den inflyttande kunden förbrukar. Kom ihåg att utflyttande kund är betalningsskyldig fram tills dess att abonnemanget är uppsagt. Flyttat? – så här går det till! Du behöver ha två avtal för att få el, ett för att använda elnätet och ett för att köpa elen du använder. Avtalet du ingår för att använda elnätet tecknar du med elnätsföretaget som äger elnätet där du bor, du kan alltså inte välja vilket företag du vill teckna detta avtal med. Om du inte tecknar avtal med elnätsföretaget kan bland annat din el stängas av utan förvarning, du kan få stora krav i efterhand och problem på grund av att elmätaren inte har avlästs vid inflyttning. Det andra avtalet som du ingår för att köpa el, tecknar du med ett elhandelsföretag. Här kan du välja mellan över 100 företag som levererar el. Om du inte tecknar ett elhandelsavtal blir du automatiskt anvisad till ett elhandelsföretag, och det brukar bli dyrt. Du kan när som helst därefter byta elhandelsföretag om du vill, men om du bryter ett avtal innan bindnings- och uppsägningstid löpt ut kan du bli skyldig att betala en lösenavgift. Vi hjälper dig! Flyttanmälan och uppsägning gör du på Mina sidor eller hos vår kundservice.
Avbrott & felanmälan
Vi har en stor tillförlitlighet i våra leveranser och vi jobbar kontinuerligt med underhåll av våra nät. Ibland är olyckan ändå framme eller det kan hända att vi måste stänga av el eller värme en stund då kablar och ledningar behöver bytas och nätet byggas om eller ut. Ibland kan det också vara väder och vind som stör leveransen. Oavsett orsak gör vi alltid allt vi kan för att avbrottet ska bli så kort och smidigt som möjligt. Information kommer här så fort vi lokaliserat felet och vet hur många som drabbats.
Energirådgivning
Genom att du minskar din energianvändning men också funderar på vilken energikälla du använder, kan du både minska dina kostnader såväl som lämna ett mindre klimatavtryck. Ta hjälp av en energirådgivare, för tips och förslag anpassat efter dina behov och möjligheter.
Innan du gräver!
Innan du börjar gräva finns där en del saker du behöver ha koll på för att undvika att gräva av en ledning och även för att förenkla planeringen av markarbeten. Om du gräver på en plats utan att först göra en förfrågan via Ledningskollen till eventuella ledningsägare kan det innebära en stor risk. Skulle du gräva av en ledning kan du bli betalningsskyldig. Genom att ha koll på nedanstående punkter, underlättas samarbetet mellan ägare av ledningar, kablar och annan infrastruktur samt för dig som vill veta var dessa finns inför ett grävarbete: Var ledningar/infrastruktur finns Var du kan gräva för att förhindra en avgrävd kabel Vad du behöver veta för att förenkla och samordna inför ett grävarbete Mer om vad du behöver tänka på innan du gräver, kan du läsa om på ledningskollen.se.
Om oss
Trelleborgs Energi är ditt lokala energibolag, baserat i Sveriges sydligaste kommun. Vårt uppdrag är att aktivt driva omställningen till ett tryggt och fossilfritt Trelleborg. Vår verksamhet består av distribution av fossilfri fjärrvärme, försäljning av förnybar och fossilfri el, utveckling av laddinfrastruktur och vätgaslösningar, samt utveckling av en trygg och säker elnätsverksamhet (i dotterbolaget Trelleborgs Elnät). Allt för våra framtida generationer. För en hållbar utveckling Vi förverkligar klimatomställningen: genom att arbeta med fossilfria transportlösningar, energieffektiviseringar i fastigheter och stadsdelar, genom innovativa system med vätgas och värmelösningar skapar vi momentum för ett fossilfritt samhälle. På så sätt är vi med i en hållbar utveckling. Det är en hjärtefråga för oss att tänka och agera hållbart i allt — från våra miljövänliga produkter och tjänster, val av lösningar och ansvarsfulla inköp till hur vi arbetar gentemot våra leverantörer. Trygghet och tillgänglighet Vi är ett bolag med en lång historia lokalt, och har funnits sedan 1898. Vårt elnät är bland de säkraste i Sverige – vi har en tillförlitlighet på 99,9966 procent. Här investerar vi nu för att framtidssäkra våra elleveranser. Vi har en enkel elhandelsaffär, där vi erbjuder våra kunder tre avtalsformer och energi från förnybara och fossilfria källor. Vi finns nära, är tillgängliga och arbetar varje dag för att göra vardagen enklare och livet mer hållbart för våra nästan 18 000 kunder. Du kan nå oss när som helst, på telefon eller mejl, dygnet runt om det behövs. Och vi erbjuder såväl dig som kund som alla medborgare i kommunen gratis energirådgivning. En del av Trelleborgs utveckling Trelleborgs Energis ägare är Trelleborgs kommun. Därför går vinsten som bolaget gör, tillbaka till trelleborgarna. Årligen återinvesteras miljoner, direkt eller indirekt, i infrastruktur, kultur och annan samhällsnytta för trelleborgarna. För en hållbar samhällsutveckling är det lokala föreningslivet centralt. Därför har vi på Trelleborgs Energi en omfattande sponsringsportfölj, kopplad till FN:s globala hållbarhetmål och med fokus på barn och ungas välmående. Ett bidrag till våra framtida generationer helt enkelt. Läs vår senaste årsredovisning här! Hållbart medarbetarskap Vi tror på medarbetarskap som utgår från öppenhet, respekt och ansvarsfullt beteende. När vi lever efter detta gör vi Trelleborgs Energi till ett bolag vi alla trivs på. Med ett eNPS på över 50 vid senaste mätningen 2023 vet vi att vår företagskultur är en styrka. Vår vision är ett energibolag i absolut framkant där vi alla tillsammans får bidra till klimatsmart samhällsnytta. Vill du vara med på den resan eller undrar över något – hör av dig till oss med dina tankar!
Avtalsvillkor och rättigheter
Ibland kan åsikterna gå isär och saker kan gå fel. Om du som privatperson tycker att du har blivit felaktigt behandlad eller har klagomål, vill vi så klart veta det. Vänligen kontakta oss så försöker vi lösa problemet tillsammans.