Våra avtalsvillkor

För att du ska känna dig trygg i ditt val har vi samlat all information om våra avtalsvillkor på ett ställe. Här hittar du enkelt villkoren som gäller för elnät, elhandel, fjärrvärme och egen elproduktion.

Snabblänkar

Behöver du något annat?

Här hittar du fler aktörer som hjälper dig med din el.

Avtalsvillkor för elnät

Villkor

Vi tillämpar energibranschens allmänna avtalsvillkor för leverans av elnät gällande både konsumenter, näringsidkare och högspänning. Nedan hittar du nedladdningsbara pdf:er med de olika villkoren. Villkoren är utarbetade av Energiföretagen Sverige i samarbete med Konsumentverket.

Trygghet och tillgänglighet

Konsumentverket och Energiföretagen Sverige har kommit överens om reviderade allmänna avtalsvillkor för anslutning av elektriska anläggningar till elnät och överföring av el till sådana anläggningar (konsument), NÄT 2012 K (rev 2).

De nya villkoren för konsument gäller från och med 20190401. Den bestämmelse som tidigare funnits avseende personuppgiftshantering – punkt 1.4 i villkoren – har upphävts i samtliga villkor. Bestämmelsen har upphävts eftersom den blivit inaktuell i samband med att personuppgiftslagen ersatts av dataskyddsförordningen. GDPR står för General Data Protection Regulation och är den nya dataskyddslag som började gälla inom EU den 25 maj 2018. GDPR ersätter den svenska personuppgiftslagen (PuL). En av grundtankarna bakom GDPR är att stärka den enskildes integritet, vilket innebär bland annat hårdare krav på säker hantering samt skydd av personuppgifter.

Årlig rapport om åtgärder enligt övervakningsplan

Läs senaste rapporten från 2024 här.

Allmänna avtalsvillkor elnät konsument

Allmänna avtalsvillkor elnät näringsidkare

Allmänna avtalsvillkor elnät högspänning

Avtalsvillkor för elhandel

Villkor

Eftersom vi vill försäkra oss om att du som kund känner dig trygg när du tecknar avtal hos oss har vi bifogat en ordlista som reder ut och förtydligar allt du behöver veta.

Om du är på väg att flytta till ny bostad rekommenderar vi även att du läser igenom dokumentet Konsumenträtt-flyttanmälan, som du hittar här nedanför. Har du ytterligare frågor är du alltid välkommen att kontakta oss så hjälper vi dig!

Ordlista

Konsumenträtt flyttanmälan

Sammanfattning avtalsvillkor

Allmänna avtalsvillkor för försäljning av el till konsument

Allmänna avtalsvillkor för försäljning av el som används i näringsverksamhet

Särskilda avtalsvillkor för konsument

Särskilda avtalsvillkor för näringsidkare

Avtalsvillkor för fjärrvärme

Fjärrvärme för villakunder

Fjärrvärme för företag

Villkor för egen elproduktion

För dig som producerar din egen el och behöver ha ett elhandelsavtal med oss för inköp av el.

Ersättning för din överskottsel

Från den 1 januari 2024 får du timspotprisersättning för all el du säljer till oss, oavsett vilket avtal du har. Läs mer om våra ersättningsnivåer och villkor här.

Moms och skatter

Du som har installerat solceller på din villa, fritidshus eller garage och säljer överskottselen tillbaka till Trelleborgs Energi behöver inte registrera dig för moms, om din samlade ersättning understiger 30 000 kr ex moms. Tänk på att försäljningar du har gjort i till exempel fastigheter, hyror och årsavgifter räknas in i de 30 000 kr.

Lagstadgade avgifter och moms

Sådana kommer att tas ut vid varje faktureringstillfälle. Eventuella andra skatter och avgifter beslutade eller rekommenderade av myndighet under avtalstiden tillkommer också. Dessa kostnader och avgifter kan justeras under innevarande avtalsperiod utan föregående underrättelse. Redovisning av sådana justeringar sker i efterhand på fakturan.

Ingen F-skatt

Även om du måste registrera dig och betala moms, räknas inte solcellsanläggningen som näringsverksamhet. Därför kan du inte få F-skatt för försäljningen av el från dina solceller. Om du har en F-skatt för annan verksamhet, kan du inte använda den i detta sammanhang eftersom det inte ingår i din näringsverksamhet. Inkomst från försäljningen räknas som kapitalinkomst

Att ha en solcellsanläggning på din villa räknas inte som att du har en näringsverksamhet. Det innebär att inkomsterna från försäljningen av överskottselen istället räknas som kapitalinkomst på produkt från privatbostad. Du kan därför sälja el för upp till 40 000 kronor per år och per fastighet med solceller utan att behöva betala inkomstskatt.

Skattereduktion

Du har möjlighet att söka skattereduktion för din egenproducerade el. Beloppet är 60 öre/kWh och högst 30 000 kWh/år kan ligga till grund för skattereduktionen.

Funderar du på att skaffa solceller?

Här hittar du bra information att ta del av innan du beslutar dig för att börja med att producera din egen el.

Rättigheter och skyldigheter för ditt elnätsavtal

Dina rättigheter och skyldigheter framgår i ditt elnätsavtal och av Ellagen. För dig som är konsument och behöver hjälp kan Energimarknadsbyrån ge oberoende rådgivning. De har i uppdrag av regeringen att ta tillvara dina intressen och stödja dig när du tycker att något har gått snett i din relation med oss som elnätsföretag.

Konsumenträtt – elhandelsavtal

Texten är hämtad ur Energimarknadsinspektionens författningssamling EIFS 2024:2.

Byte av elleverantör

Du kan byta elleverantör kostnadsfritt. Bytet ska genomföras inom tre veckor. (9 kap. 11 § ellagen). Om du säger upp ett tidsbestämt elavtal med (helt eller delvis) fast pris innan bindnings- eller uppsägningstiden har löpt ut kan elleverantören ha rätt att debitera dig en avgift för brutet avtal. Avgiften ska vara skälig och får inte överstiga elleverantörens direkta ekonomiska förlust som orsakas av uppsägningen. Avgiften får endast tas ut om det tydligt framgår av avtalsvillkoren att den får tas ut och vad den omfattar. (9 kap. 12 § ellagen).

Om du inte gjort något aktivt val av elavtal sedan ditt tidigare elavtal gick ut får du per automatik ett ej avtalsförlängt avtal hos oss. Detta innebär att du får vårt månadsbaserade rörliga elavtal med ett fast påslag på 15 öre/kWh (18,75 öre inkl.moms) samt en fast årsavgift på 500 kronor.

Elleverantörens leveransskyldighet och mottagningsplikt

Elleverantören måste leverera el till dig tills du byter elleverantör eller slutar ta ut el. (9 kap. 14 § ellagen).

Du har rätt att få information 90 till 60 dagar innan ett tidsbestämt avtal löper ut. Av informationen ska det framgå när ditt avtal upphör att gälla, vilken uppsägningstid som gäller och vilket avtal du kommer få om du inte säger upp det nuvarande avtalet. (9 kap. 15 § ellagen).

Din elleverantör är skyldig att ta emot och betala för den förnybara el som du producerar om du är berättigad till skattereduktion för mikroproduktion och om du inte har ingått avtal med en annan elleverantör om att ta emot elen. (9 kap. 16 § ellagen).

Dynamiska elpriser

Du har rätt att få information om möjligheter, kostnader och risker med avtal med dynamiskt elpris innan du ingår ett sådant avtal. (9 kap. 17 § ellagen).

Uppgifter i elavtalet

Du har rätt att ta del av följande avtalsvillkor innan avtalet ingås eller bekräftas. Detta gäller även om avtalet ingås genom en mellanhand. (9 kap. 21 § ellagen).

  1. elleverantörens namn, adress, telefonnummer och webbplats,
  2. när avtalet träffas och vid vilken tidpunkt elleverantören planerar att påbörja leveranserna,
  3. den tid som avtalet löper på eller om det löper tills vidare,
  4. vilka tjänster som avtalet omfattar,
  5. elleverantörens åtagande,
  6. villkoren för fakturering och betalning,
  7. vad som gäller i fråga om förlängning av ett avtal som löper under en viss tid,
  8. villkoren för uppsägning av avtalet och om avtalet kan sägas upp avgiftsfritt,
  9. hur ersättningen beräknas vid uppsägning i förtid av ett avtal som löper under viss tid,
  10. villkoren för ersättning om elleverantören inte uppfyller sitt åtagande enligt avtalet,
  11. var det finns information om elleverantörens priser, övriga tjänster och villkor samt om konsumenträttigheter, och
  12. hur tvistlösning utanför domstol inleds.

Information om ändrade avtalsvillkor

Innan elleverantören ändrar dina avtalsvillkor i ett avtal som löper tills vidare ska du informeras om det i ett särskilt meddelande senast två månader innan de nya villkoren börjar gälla. Du ska också informeras om din rätt att säga upp avtalet. Om det är priset för elleveransen som ändras ska du få veta skälen till det. (9 kap. 23 § ellagen).

Fakturering

Faktureringen ska baseras på din elförbrukning men om ditt nätföretag inte har dina förbrukningsuppgifter ska du faktureras baserat på en uppskattad förbrukning. Du har rätt att faktureras minst varje kvartal. Du ska kunna få din faktura i elektronisk form. Elleverantören får inte ta betalt för att skicka en faktura till dig. (9 kap. 24 och 27 §§ ellagen, 6–7 §§ förordningen om leverans av el och aggregeringstjänster).

Betalningssätt

Elleverantören får ta ut en avgift för det betalningssätt som du har valt men avgiften får inte överstiga kostnaderna för användningen av betalningssättet. (9 kap. 29 § ellagen).

Aggregeringstjänster m.m.

Du ska, oberoende av ditt avtal med en elleverantör och utan dennes godkännande, kunna köpa och sälja andra eltjänster än elleverans. (9 kap. 31 § ellagen).

Elleverantören får inte ta ut oskäliga avgifter eller ställa oskäliga krav för att du har ett avtal om en aggregeringstjänst. Elleverantören ska på begäran lämna uppgifter om din historiska elförbrukning till ett företag som du utser. (9 kap. 26 och 33 §§ ellagen).

Uppgifter om faktisk och historisk förbrukning

Du ska utan kostnad få uppgifter om din elförbrukning via elleverantörens webbplats som kräver din inloggning eller applikation som kräver din inloggning. (12 § förordningen om leverans av el och aggregeringstjänster och 3 kap. 7 § EIFS 2024:2).

Du ska också utan kostnad få uppgifter om historisk elförbrukning från elleverantören. Uppgifterna ska omfatta din elförbrukning från de föregående tre åren. (14 § förordningen om leverans av el och aggregeringstjänster).

Om du inte har en mätare som kan fjärravläsas ska du få uppgift om din elförbrukning från elleverantören minst var sjätte månad. Uppgifterna ska dock lämnas var tredje månad om du begär det eller har valt elektronisk fakturering. (12 § förordningen om leverans av el och aggregeringstjänster).

Avbrytande av elöverföring

Din el får stängas av endast om du har åsidosatt dina skyldigheter och det rör sig om ett väsentligt avtalsbrott. Du ska också ha uppmanats att vidta rättelse inom en skälig tid och ha informerats om att elen kan stängas av. Elen får inte stängas av om du har åtgärdat bristen inom den tiden. Om det
finns anledning att befara att ett avbrott skulle medföra en personskada som inte är obetydlig eller en omfattande sakskada får din el inte stängas av. (11 kap. 2 § ellagen).

Om skälet till att din el ska stängas av är att du inte har betalat din elräkning finns ytterligare krav för att elen ska få stängas av. Elleverantören ska informera dig om vilka alternativ som finns för att undvika att elen stängs av. Du ska också ha uppmanats att betala inom tre veckor från att du delgavs en betalningsuppmaning. Om skulden är tvistig, det vill säga om du har bestridit skulden, får din el inte stängas av förrän tvisten är löst. (11 kap. 3 § ellagen).

Om din el stängs av på begäran av din elleverantör utan att de nödvändiga förutsättningarna är uppfyllda har du rätt till ersättning för skador som orsakas av att elen stängs av. Sådant skadestånd omfattar ersättning för utgifter och inkomstbortfall samt för annan förlust på grund av avbrottet. Du måste meddela elleverantören om du har ett krav på ersättning inom två år från det att skadan inträffade. (11 kap. 6, 9–10 §§ ellagen).

Ångerrätt – för dig med elhandelsavtal hos oss

Du har rätt att frånträda ingångna avtal med oss utan att ange något skäl inom 14 dagar. Ångerfristen löper ut 14 dagar efter dagen då avtalet ingicks.

Vill du utöva ångerrätten behöver du skicka in ångerblanketten här intill till oss. Ange gärna anledningen till varför du vill frånträda avtalet.

Om leveransen av el påbörjas redan under ångerfristen ska du betala det belopp som står i proportion till vad du mottagit till dess att du meddelade oss din avsikt att frånträda avtalet, jämfört med hela omfattningen av avtalet.

Ångerblankett

Denna blankett kan användas när konsumenten vill ångra ett avtal, enligt reglerna i lag om distansavtal (SFS 2005:59). Du har även möjlighet att ångra dig på annat sätt än med blanketten, men vi rekommenderas alltid att man sparar underlag som visar att du har ångrat ditt ingångna avtal med oss.

Ångerblankett

Genom att klicka skicka in, bekräftar jag mitt önskemål att frånträda mitt ingångna avtal med Trelleborgs Energi. Jag samtycker även till att Trelleborgs Energi samlar in och lagrar de personuppgifter som jag skickar in för att ångra ingånget avtal med Trelleborgs Energi. Behandling som sker är insamling, hantering, lagring och radering. Läs om hur Trelleborgs Energi hanterar personuppgifter.

Ersättning & konsumenträtt vid oplanerat strömavbrott

Har du haft ett oplanerat strömavbrott i mer än 12 timmar kan du få avbrottsersättning. Ersättningen du får är i form av återbetalning av del av din nätavgift. Ersättningens storlek beror på hur länge avbrottet varade.

Det betalas maximalt ut tre årliga nätavgifter per avbrott:

  • 12-24 timmar: 12,5 procent av fast avgift, dock lägst 1 000 kronor.
  • 24-48 timmar: 37,5 procent av fast avgift, dock lägst 2 000 kronor.

Villkor

Sedan 1 januari 2006 finns bestämmelser i Ellagen om avbrottsersättning vid elavbrott längre än 12 timmar.

  • Om du varit berörd av ett sammanhängande strömavbrott som varar i 12 timmar eller längre, har du rätt till avbrottsersättning.
  • Återkommer elen under kortare tid än två timmar räknas det som ett sammanhängande strömavbrott.
  • Är tiden mellan avbrotten längre än två timmar räknas de som separata avbrott.
  • Avbrottsperioden anses starta när Trelleborgs Energi har fått kännedom om avbrottet. För varje efterföljande strömlöst dygn, ökar ersättningen.
  • Din maximala ersättning är 300 procent av din årliga nätkostnad.
  • Avbrottsersättning kan jämkas (sänkas) om skyldigheten att betala är oskäligt ekonomiskt betungande för elnätsföretaget eller om överföringen av el har behövt försenas för att inte utsätta elnätsföretagets arbetstagare för betydande risker.
  • Det är elnätsföretaget som mot bakgrund av ovanstående beslutar om jämkning ska ske. Avbrottsersättning betalas ut automatiskt.

Skadestånd till konsument

Om överföringen avbrutits utan att det beror på konsumentens försummelse och utan att nätägaren på annan grund har rätt att avbryta överföringen, har konsumenten rätt till ersättning för skada av nätägaren.

  • För att ersättning ska utgå ska nätägaren underrättas om ersättningsanspråket inom två år från det att skadan inträffade.
  • Undantaget är om nätägaren visar att avbrottet beror på hinder utanför hans kontroll som han inte kunde förväntas räkna med och vars följder nätägaren heller inte kunde ha undvikit.
  • Generellt gäller att de skadelidande ska styrka sin skada samt uppkomna kostnader (exempelvis genom kvitton och liknande) och vidta åtgärder för att begränsa sin skada.
  • Skadestånd omfattar ersättning för utgifter och inkomstbortfall samt annan förlust på grund av avbrottet, dock ej skada relaterat till näringsverksamhet.

Sammanfattning avtalsvillkor för rörligt avtal samt timprisavtal

Rörligt månadsmedelpris

Här följer en sammanfattning av våra avtalsvillkor för rörligt månadsmedelpris, som du som kund avser att ingå avtal med Trelleborgs Energi AB om.

Vår besöksadress är Karbingatan 2.
Postadress är Trelleborgs Energi AB 231 93 Trelleborg.
Telefon: 0410-73 38 00
Webbplats: www.trelleborgsenergi.se.

Startdatum för ditt elhandelsavtal kan ske tidigast på 14 dagar, men är beroende av uppsägningstid och eventuell bindningstid för ditt nuvarande elavtal hos oss eller annan elhandlare.

Elhandelsavtalet för rörligt månadsmedelpris löper tills vidare. Uppsägningstiden är 30 dagar och är avgiftsfri.

Rörligt pris innebär att elpriset ändras varje månad. Det rörliga priset räknas ut ca fem arbetsdagar efter varje månadsskifte för den månad som precis har passerat och som ska faktureras.

Med ett rörligt pris kan du påverka dina kostnader med att använda mer eller mindre el. Du kan däremot inte påverka dina elkostnader genom att använda el när timpriset är billigare.

Här hittar du information och prisuppgifter för våra olika elhandelsavtal.

Timprisavtal

Här följer en sammanfattning av våra avtalsvillkor för timpris, som du som kund avser att ingå avtal med Trelleborgs Energi AB om.

Vår besöksadress är Karbingatan 2.
Postadress är Trelleborgs Energi AB 231 93 Trelleborg.
Telefon: 0410-73 38 00
Webbplats: www.trelleborgsenergi.se.

Startdatum för ditt elhandelsavtal kan ske tidigast på 14 dagar, men är beroende av uppsägningstid och eventuell bindningstid för ditt nuvarande elavtal hos oss eller annan elhandlare.

Elhandelsavtalet för timpris löper tills vidare. Uppsägningstiden är 30 dagar och är avgiftsfri.

Timpris innebär att priset per kilowattimme ändras varje timme baserat på gällande timpris.

Du kan påverka dina elkostnader genom att använda mer eller mindre mängd el och genom att använda el när elen är billigare.

Här hittar du information och prisuppgifter för våra olika elhandelsavtal.

Anvisat pris och ej avtalsförlängt pris

Om du inte gör ett aktivt val av avtal hamnar du på ett så kallat anvisningspris. Om du inte förlänger ditt elhandelsavtal när det löpt ut sker samma sak.

Anvisningspris

Om du inte gör ett aktivt val när du flyttar in i en bostad, blir du anvisad av elnätsföretaget till en elhandlare. Du får då ändå el i din bostad då detta är lagstadgat, men till ett anvisningspris.

Hos oss innebär anvisningspriset vårt månadsbaserade rörliga elavtal med ett fast påslag på 15 öre/kWh (18,75 öre inkl. moms) samt en fast årsavgift på 500 kronor.

Ej avtalsförlängt pris

Om du inte gjort något aktivt val av elavtal sedan ditt tidigare elavtal gick ut får du per automatik ett ej avtalsförlängt avtal hos oss. Detta innebär att du får vårt månadsbaserade rörliga elavtal med ett fast påslag på 15 öre/kWh (18,75 öre inkl. moms) samt en fast årsavgift på 500 kronor.

Saknar du avtal?

Vi rekommenderar dig att göra ett aktivt val och välja ett elavtal som passar dig. Har du frågor och funderingar kontakta gärna vår kundservice.