Ibland kan åsikterna gå isär och saker kan gå fel. Om du som privatperson tycker att du har blivit felaktigt behandlad eller har klagomål, vill vi så klart veta det. Vänligen kontakta oss så försöker vi lösa problemet tillsammans.
Kontakta oss
Kundservice
Trelleborgs Energi
Avtalsvillkor för elhandel
Eftersom vi vill försäkra oss om att du som kund känner dig trygg när du tecknar avtal hos oss har vi bifogat en ordlista som reder ut och förtydligar allt du behöver veta. Om du är på väg att flytta till ny bostad rekommenderar vi även att du läser igenom dokumentet Konsumenträtt-flyttanmälan, som du hittar här nedanför. Har du ytterligare frågor är du alltid välkommen att kontakta oss. Nedan finner du allmänna avtalsvillkor för konsument (K) och näringsverksamhet (N). Då dessa avtalsvillkor måste täcka in väldigt mycket kan en del termer och begrepp vara svårtydda.
Avtalsvillkor för elnät
Vi tillämpar energibranschens allmänna avtalsvillkor för leverans av elnät gällande både konsumenter, näringsidkare och högspänning. Nedan hittar du nedladdningsbara pdf:er med de olika villkoren. Villkoren är utarbetade av Energiföretagen Sverige i samarbete med Konsumentverket. Ändringar i allmänna villkoren Konsumentverket och Energiföretagen Sverige har kommit överens om reviderade allmänna avtalsvillkor för anslutning av elektriska anläggningar till elnät och överföring av el till sådana anläggningar (konsument), NÄT 2012 K (rev 2). De nya villkoren för konsument gäller från och med 20190401. Den bestämmelse som tidigare funnits avseende personuppgiftshantering – punkt 1.4 i villkoren – har upphävts i samtliga villkor. Bestämmelsen har upphävts eftersom den blivit inaktuell i samband med att personuppgiftslagen ersatts av dataskyddsförordningen. GDPR står för General Data Protection Regulation och är den nya dataskyddslag som började gälla inom EU den 25 maj 2018. GDPR ersätter den svenska personuppgiftslagen (PuL). En av grundtankarna bakom GDPR är att stärka den enskildes integritet, vilket innebär bland annat hårdare krav på säker hantering samt skydd av personuppgifter.
Ersättning och konsumenträtt
Har du haft ett oplanerat strömavbrott i mer än 12 timmar kan du få avbrottsersättning. Ersättningen du får är i form av återbetalning av del av din nätavgift. Ersättningens storlek beror på hur länge avbrottet varade. Det betalas maximalt ut tre årliga nätavgifter per avbrott: 12-24 timmar: 12,5 procent av fast avgift, dock lägst 1 000 kronor. 24-48 timmar: 37,5 procent av fast avgift, dock lägst 2 000 kronor. Villkor Sedan 1 januari 2006 finns bestämmelser i Ellagen om avbrottsersättning vid elavbrott längre än 12 timmar. Om du varit berörd av ett sammanhängande strömavbrott som varar i 12 timmar eller längre, har du rätt till avbrottsersättning. Återkommer elen under kortare tid än två timmar räknas det som ett sammanhängande strömavbrott. Är tiden mellan avbrotten längre än två timmar räknas de som separata avbrott. Avbrottsperioden anses starta när Trelleborgs Energi har fått kännedom om avbrottet. För varje efterföljande strömlöst dygn, ökar ersättningen. Din maximala ersättning är 300 procent av din årliga nätkostnad. Avbrottsersättning kan jämkas (sänkas) om skyldigheten att betala är oskäligt ekonomiskt betungande för elnätsföretaget eller om överföringen av el har behövt försenas för att inte utsätta elnätsföretagets arbetstagare för betydande risker. Det är elnätsföretaget som mot bakgrund av ovanstående beslutar om jämkning ska ske. Avbrottsersättning betalas ut automatiskt. Skadestånd till konsument Om överföringen avbrutits utan att det beror på konsumentens försummelse och utan att nätägaren på annan grund har rätt att avbryta överföringen, har konsumenten rätt till ersättning för skada av nätägaren. Undantaget är om nätägaren visar att avbrottet beror på hinder utanför hans kontroll som han inte kunde förväntas räkna med och vars följder nätägaren heller inte kunde ha undvikit. Generellt gäller att de skadelidande ska styrka sin skada samt uppkomna kostnader (exempelvis genom kvitton och liknande) och vidta åtgärder för att begränsa sin skada. Skadestånd omfattar ersättning för utgifter och inkomstbortfall samt annan förlust på grund av avbrottet, dock ej skada relaterat till näringsverksamhet. För att ersättning ska utgå ska nätägaren underrättas om ersättningsanspråket inom två år från det att skadan inträffade. Rättigheter och skyldigheter Dina rättigheter och skyldigheter framgår i ditt elnätsavtal och av Ellagen. För dig som är konsument och behöver hjälp kan Energimarknadsbyrån ge oberoende rådgivning. De har i uppdrag av regeringen att ta tillvara dina intressen och stödja dig när du tycker att något har gått snett i din relation med oss som elnätsföretag. Du kan även vända dig till: Allmänna reklamationsnämnden Energimarknadsinspektionen
Rättigheter och skyldigheter
Dina rättigheter och skyldigheter framgår i ditt elnätsavtal och av Ellagen. För dig som är konsument och behöver hjälp kan Energimarknadsbyrån ge oberoende rådgivning. De har i uppdrag av regeringen att ta tillvara dina intressen och stödja dig när du tycker att något har gått snett i din relation med oss som elnätsföretag. Du kan även vända dig till: Allmänna reklamationsnämnden Energimarknadsinspektionen Konsumenternas Energimarknadsbyrå
Ångerrätt
Du har rätt att frånträda ingångna avtal med oss utan att ange något skäl inom 14 dagar. Ångerfristen löper ut 14 dagar efter dagen då avtalet ingicks. Vill du utöva ångerrätten behöver du fylla i blanketten nedan till oss. Ange gärna anledningen till varför du vill frånträda avtalet. Om leveransen av el påbörjas redan under ångerfristen ska du betala det belopp som står i proportion till vad du mottagit till dess att du meddelade oss din avsikt att frånträda avtalet, jämfört med hela omfattningen av avtalet.