Vanliga frågor – vi är här för att hjälpa dig!

Filtrering

Ämnen

Content Category Search

Nej, du kommer inte behöva göra någonting själv – om du har ett timprisavtal eller säljer el till oss sker övergången automatiskt.

Den billigaste elen är alltid den el du inte använder. Genom att hålla koll på när och hur du använder elen oh hur du använder elen, kan du sänka dina elkostnader med ett kvartsprisavtal. För dig som vill och kan vara flexibel med din elanvändning kan du med kvartspris styra din förbrukning utifrån hur elpriset varierar över dygnet.

En viktig fördel för dig är att elpriset blir mer exakt. Du kan då styra din förbrukning efter kvartspris i stället för ett snittpris över en hel timme.

Från och med den 11 juni 2025 kommer handeln med spotpriser på Nordpool att övergå till 15-minutersintervaller. Övergången är lagstadgad och anledningen till förändringen är att förnybar elproduktion som sol- och vindkraft är svår att planera och kräver större precision i systemet.

Trelleborgs Energi kommer under juni månad att automatiskt omvandla alla timprisavtal till kvartsprisavtal. Detta innebär att den faktura som du får i juli, är den första fakturan där ändringen syns.

Nej, timprisavtal kommer automatiskt övergå till kvartsprisavtal. Däremot kommer vi förutom kvartsprisavtal fortsatt erbjuda fastprisavtal och rörligt avtal.

Om du har ett timprisavtal kommer du per automatik att få ditt elavtal omvandlat till ett kvartsprisavtal. Förändringen gäller även kunder som säljer sin överskottsproduktion till oss. Du som idag har ett fastprisavtal eller ett rörligt avtal kommer inte att påverkas.

Oavsett om du redan har solceller eller funderar på att installera, så hjälper vi dig att bygga ett integrerat och smart hem. Vi kan alltså hjälpa dig att uppdatera ditt system om du vill lägga till batterilagring.

Har du inte redan besökt Trelleborgs kommuns solkarta, så finns den här. Med den kan du se hur solens strålar faller på just ditt tak. Men ett generellt svar på frågan är att de flesta tak lämpar sig för solceller. Det finns olika sätt att montera solceller på och det finns monteringssystem som är anpassade för många av de tak som finns i Sverige.

Endast en behörig elektriker kan skicka in en föranmälan via vårt system.

Läs mer här

Kostnaden för ändringen gäller för den anlitade elektrikern och för eventuell justering av årsavgiften för abonnemanget.

Avbrott kan vara nödvändiga vid underhåll, nätbyggen eller vid oförutsedda händelser. Vi arbetar alltid för att minimera störningar och hålla avbrotten så korta som möjligt.

Ja, du kan göra en felanmälan till oss dygnet runt om felet är utanför din fastighet. För fel inom fastigheten, vänligen kontakta en elinstallatör.

Vi kan endast se den del av din produktion som du säljer tillbaka till elnätet. Din totala produktion hittar du i appen från din solcellsinstallatör.

Du kan enkelt följa din elförbrukning via Mina sidor.

Kontakta en auktoriserad elektriker som utför arbetet, därefter informerar berörd oss på Trelleborgs Energi om ändringen via vårt system och vi korrigerar fakturan.

Alla våra elmätare har möjlighet att ansluta en HAN-modul. Modulen kan hämtas kostnadsfritt hos oss. För att säkerställa en korrekt installation behöver du kontrollera om din tredjepartsprodukt har P1 (RJ12) eller HAN (RJ45)-anslutning.

Ja, om du bor inom Trelleborgs kommun och vi äger elnätet i ditt område. Du kan kontrollera om du bor inom vårt nätområde på den här kartan.

Elnätsavgiften täcker kostnaderna för din anslutning till elnätet, vilket gör att du får el i din bostad. På fakturan betalar du för ditt nätabonnemang, överföringsavgiften för den el du förbrukat samt energiskatt.

Vi kan ge dig tips och vägledning för att minska din förbrukning och hålla kostnaderna under kontroll. Du kan också få bättre insyn i din förbrukning via Mina sidor.

Om du mottagit ett utskick om avtalsförnyelse eller anvisat pris, behöver du göra ett aktivt val för att undvika att automatiskt hamna på ett mindre fördelaktigt avtal när ditt nuvarande avtal löper ut.

Om du har mikroproduktion, som solceller, kan du teckna ett avtal som inkluderar ersättning för din överskottsproduktion. Kontakta oss för mer information om ersättningar eller om du har andra frågor kring solcellsproduktion.

Enklast tecknar du ditt nya avtal via vår hemsida. Alternativet är att vi kan skicka dig en blankett hem att fylla i gällande din önskade avtalsform. Om du är osäker på vilket avtal som passar dig, kan vi vägleda dig att välja det alternativ som bäst passar dina behov.

Om du har fått ett inkassokrav via Visma eller riskerar frånkoppling, vänligen kontakta Visma Amili på 0771-23 24 00, då det är till dem du ska betala den aktuella fakturan.

Om du har missat en betalning på grund av problem med autogiro, Kivra eller e-faktura, vänligen kontakta oss för att rätta till betalningen och undvika ytterligare påminnelser eller inkasso.

Du kan registrera autogiro via Mina sidor här på vår hemsida eller direkt via din bank. Vi rekommenderar att du gör det via banken då autogirot då går igenom direkt.

Ja, det är möjligt att ha flera elnätsavtal för olika anläggningar.

Dina elhandelsavtal avslutas automatiskt och ett nytt avtal måste tecknas för din nya adress.

Vid inflyttning eller utflyttning är det viktigt att anmäla flytten och teckna ett nytt elhandelsavtal. Du kan enkelt göra flyttanmälan via Mina sidor här på vår hemsida eller kontakta oss via telefon 0410-73 38 00 så hjälper vi dig!

Hittar du inte det du söker?

Hör av dig till vår kundservice – vi hjälper dig gärna!