Hem / Kundservice / FAQ
Vanliga frågor – vi är här för att hjälpa dig!
Letar du efter svar? Här hittar du vår FAQ, kategoriserad för enkel navigering, med allt från avtal och fakturor till elnät och elhandel.
Filtrering
Ämnen
Content | Category | Search |
---|---|---|
Oavsett om du redan har solceller eller funderar på att installera, så hjälper vi dig att bygga ett integrerat och smart hem. Vi kan alltså hjälpa dig att uppdatera ditt system om du vill lägga till batterilagring. |
solceller | Jag har solceller sedan tidigare, och funderar nu på att köpa ett batteri. Kan jag köpa det från er?,https://trelleborgsenergi.se/fragor-och-svar/jag-har-solceller-sedan-tidigare-och-funderar-nu-pa-att-kopa-ett-batteri-kan-jag-kopa-det-fran-er/,solceller |
Har du inte redan besökt Trelleborgs kommuns solkarta, så finns den här. Med den kan du se hur solens strålar faller på just ditt tak. Men ett generellt svar på frågan är att de flesta tak lämpar sig för solceller. Det finns olika sätt att montera solceller på och det finns monteringssystem som är anpassade för många av de tak som finns i Sverige. |
solceller | Hur vet jag om mitt tak lämpar sig för solceller?,https://trelleborgsenergi.se/fragor-och-svar/hur-vet-jag-om-mitt-tak-lampar-sig-for-solceller/,solceller |
Endast en behörig elektriker kan skicka in en föranmälan via vårt system. Läs mer här |
elnat | Vem kan skicka in en föranmälan?,https://trelleborgsenergi.se/fragor-och-svar/vem-kan-skicka-in-en-foranmalan/,elnat |
Kostnaden för ändringen gäller för den anlitade elektrikern och för eventuell justering av årsavgiften för abonnemanget. |
elnat | Kostar det att ändra storlek på huvudsäkringen?,https://trelleborgsenergi.se/fragor-och-svar/kostar-det-att-andra-storlek-pa-huvudsakringen/,elnat |
Avbrott kan vara nödvändiga vid underhåll, nätbyggen eller vid oförutsedda händelser. Vi arbetar alltid för att minimera störningar och hålla avbrotten så korta som möjligt. |
elnat | Varför måste ni stänga av elen?,https://trelleborgsenergi.se/fragor-och-svar/varfor-maste-ni-stanga-av-elen/,elnat |
Ja, du kan göra en felanmälan till oss dygnet runt om felet är utanför din fastighet. För fel inom fastigheten, vänligen kontakta en elinstallatör. |
felanmalan | Gör jag felanmälan av ett strömavbrott till er?,https://trelleborgsenergi.se/fragor-och-svar/gor-jag-felanmalan-av-ett-stromavbrott-till-er/,felanmalan |
Vi kan endast se den del av din produktion som du säljer tillbaka till elnätet. Din totala produktion hittar du i appen från din solcellsinstallatör. |
solceller | Varför stämmer inte min produktion i appen från min solcellsleverantör med er?,https://trelleborgsenergi.se/fragor-och-svar/varfor-stammer-inte-min-produktion-i-appen-fran-min-solcellsleverantor-med-er/,solceller |
Du kan enkelt följa din elförbrukning via Mina sidor. |
elhandel,faktura | Var kan jag se min elförbrukning?,https://trelleborgsenergi.se/fragor-och-svar/var-kan-jag-se-min-elforbrukning/,elhandel,faktura |
Kontakta en auktoriserad elektriker som utför arbetet, därefter informerar berörd oss på Trelleborgs Energi om ändringen via vårt system och vi korrigerar fakturan. |
elnat | Hur kan jag säkra upp eller ned min elanslutning?,https://trelleborgsenergi.se/fragor-och-svar/hur-kan-jag-sakra-upp-eller-ned-min-elanslutning/,elnat |
Alla våra elmätare har möjlighet att ansluta en HAN-modul. Modulen kan hämtas kostnadsfritt hos oss. För att säkerställa en korrekt installation behöver du kontrollera om din tredjepartsprodukt har P1 (RJ12) eller HAN (RJ45)-anslutning. |
elnat | Har min elmätare en HAN-port?,https://trelleborgsenergi.se/fragor-och-svar/har-min-elmatare-en-han-port/,elnat |
Ja, om du bor inom Trelleborgs kommun och vi äger elnätet i ditt område. Du kan kontrollera om du bor inom vårt nätområde på den här kartan. |
elnat | Måste jag ha Trelleborgs Elnät?,https://trelleborgsenergi.se/fragor-och-svar/maste-jag-ha-trelleborgs-elnat/,elnat |
Elnätsavgiften täcker kostnaderna för din anslutning till elnätet, vilket gör att du får el i din bostad. På fakturan betalar du för ditt nätabonnemang, överföringsavgiften för den el du förbrukat samt energiskatt. |
elnat | Varför betalar jag elnätsavgift?,https://trelleborgsenergi.se/fragor-och-svar/varfor-betalar-jag-elnatsavgift/,elnat |
Vi kan ge dig tips och vägledning för att minska din förbrukning och hålla kostnaderna under kontroll. Du kan också få bättre insyn i din förbrukning via Mina sidor. |
fjarrvarme | Hur kan jag optimera min fjärrvärmeanvändning?,https://trelleborgsenergi.se/fragor-och-svar/hur-kan-jag-optimera-min-fjarrvarmeanvandning/,fjarrvarme |
Om du mottagit ett utskick om avtalsförnyelse eller anvisat pris, behöver du göra ett aktivt val för att undvika att automatiskt hamna på ett mindre fördelaktigt avtal när ditt nuvarande avtal löper ut. |
elhandel | Vad betyder ett utskick om avtalsförnyelse/anvisat pris?,https://trelleborgsenergi.se/fragor-och-svar/vad-betyder-ett-utskick-om-avtalsfornyelse-anvisat-pris/,elhandel |
Om du har mikroproduktion, som solceller, kan du teckna ett avtal som inkluderar ersättning för din överskottsproduktion. Kontakta oss för mer information om ersättningar eller om du har andra frågor kring solcellsproduktion. |
solceller | Vad händer med min överskottsproduktion om jag har solceller?,https://trelleborgsenergi.se/fragor-och-svar/vad-hander-med-min-overskottsproduktion-om-jag-har-solceller/,solceller |
Enklast tecknar du ditt nya avtal via vår hemsida. Alternativet är att vi kan skicka dig en blankett hem att fylla i gällande avtalsform rörligt eller timpris. Om du är osäker på vilket avtal som passar dig (fastpris, rörligt pris eller timpris), kan vi vägleda dig att välja det alternativ som bäst passar dina behov. |
elhandel | Hur tecknar jag ett nytt elhandelsavtal?,https://trelleborgsenergi.se/fragor-och-svar/hur-tecknar-jag-ett-nytt-elhandelsavtal/,elhandel |
Om du har fått ett inkassokrav via Visma eller riskerar frånkoppling, vänligen kontakta Visma Amili på 0771-23 24 00, då det är till dem du ska betala den aktuella fakturan. |
faktura | Vad gör jag om jag har fått ett inkassokrav eller riskerar frånkoppling?,https://trelleborgsenergi.se/fragor-och-svar/vad-gor-jag-om-jag-har-fatt-ett-inkassokrav-eller-riskerar-frankoppling/,faktura |
Om du har missat en betalning på grund av problem med autogiro, Kivra eller e-faktura, vänligen kontakta oss för att rätta till betalningen och undvika ytterligare påminnelser eller inkasso. |
faktura | Jag har fått en påminnelse om en obetald faktura. Vad gör jag nu?,https://trelleborgsenergi.se/fragor-och-svar/jag-har-fatt-en-paminnelse-om-en-obetald-faktura-vad-gor-jag-nu/,faktura |
Du kan registrera autogiro via Mina sidor här på vår hemsida eller direkt via din bank. Vi rekommenderar att du gör det via banken då autogirot då går igenom direkt. |
faktura | Hur kan jag registrera autogiro eller ändra mitt betalningssätt?,https://trelleborgsenergi.se/fragor-och-svar/hur-kan-jag-registrera-autogiro-eller-andra-mitt-betalningssatt/,faktura |
Ja, det är möjligt att ha flera elnätsavtal för olika anläggningar. |
elnat | Kan jag ha flera elnätsavtal samtidigt?,https://trelleborgsenergi.se/fragor-och-svar/kan-jag-ha-flera-elnatsavtal-samtidigt/,elnat |
Dina elhandelsavtal avslutas automatiskt och ett nytt avtal måste tecknas för din nya adress. |
elhandel | Vad händer med mina elhandelsavtal när jag flyttar?,https://trelleborgsenergi.se/fragor-och-svar/vad-hander-med-mina-elhandelsavtal-nar-jag-flyttar/,elhandel |
Vid inflyttning eller utflyttning är det viktigt att anmäla flytten och teckna ett nytt elhandelsavtal. Du kan enkelt göra flyttanmälan via Mina sidor här på vår hemsida eller kontakta oss via telefon 0410-73 38 00 så hjälper vi dig! |
elhandel | Vad behöver jag göra när jag flyttar?,https://trelleborgsenergi.se/fragor-och-svar/vad-behover-jag-gora-nar-jag-flyttar/,elhandel |
Hittar du inte det du söker?
Hör av dig till vår kundservice – vi hjälper dig gärna!