Denna vecka firas den internationella kundserviceveckan världen över – ett firande som har särskild betydelse för Trelleborgs Energis kundserviceteam. I början av 2025 mottog de nämligen utmärkelsen Bästa kundservice i kategorin energibolag samt Årets nykomling på Brilliant Awards. Men det är faktiskt samspelet med kunderna som gör oss bättre, poängterar kundservicechefen Valon Zejnullahu, som också utlovar att kunderna kommer få ta del av firandet.
-Det är inspirerande att se hur våra kunder verkligen vill förstå vad som händer på energimarknaden. Ofta ringer de med frågor kring allt från avtal och tekniska lösningar till elpriset och framtidens nya lösningar. De utmanar oss till att bli bättre varje dag, säger Valon Zejnullahu.
Energimarknaden kan ibland kännas som en snårskog av begrepp och regler, men från Trelleborgs Energi gör vi vårt yttersta dagligen, för att förklara och förenkla denna komplexa marknad. Utöver att ringa in till kundservice och där få personlig service kan våra kunder även mejla in, läsa mer under frågor och svar på hemsidan, eller logga in på Mina Sidor för att där läsa om deras egen förbrukning och fakturering.
Och kunderna ger goda betyg till Trelleborgs Energis kundservice – där den senaste mätningen av Net Promoter Score (NPS)* visar på hela 66, där energibranschens sverigesnitt ligger på 45.
-Kunden är ju kärnan i vårt bolag – vi ska leverera trygg och säker energi för våra kunder, idag och i framtiden. Där blir ju vår del, som kundserviceteam, en viktig kugge i maskineriet. Men alla medarbetare bidrar på olika sätt till att vi kan leverera den kvalitet som vi gör – alltifrån oss som tar emot samtalen, till dem som åker ut och fixar felet, understryker Valon Zejnullahu.
Kundserviceteamet på Trelleborgs Energi mottog i februari 2025 två utmärkelser vid Brilliant Awards; såväl priset för Årets nykomling som Sveriges bästa kundservice i kategorin energibolag. Undersökningsbolaget Brilliant genomför årligen 2,3 miljoner kundundersökningar i Sverige på 160 olika företag. En årlig utmärkelse delas ut för bästa kundservice inom sex olika branscher (finans, bank, försäkring, energi, kommun, förbund).
-Att få erkännande för vårt arbete betyder mycket, men allra mest betyder det att våra kunder känner att de får den hjälp och kunskap de behöver. Jag är oerhört stolt över vårt kundserviceteam och det bemötande de ger våra kunder. Det är ett kvitto på att vi gör skillnad för de människor vi finns till för. Det är tillsammans med våra kunder vi utvecklas och växer, säger Magnus Sahlin, VD för Trelleborgs Energi.
Under Internationella kundserviceveckan kommer Trelleborgs Energi att uppmärksamma sina kunder lite extra genom en tävling på Facebook där vinnaren får ett presentkort. På detta vis vill vi från Trelleborgs Energi tacka alla er som hör av er, ställer frågor och hjälper oss att bli ännu bättre!
*NPS, Net Promoter Score är ett globalt mått på kundlojalitet och kundens benägenhet att rekommendera ett företag, en produkt eller tjänst till andra, som bygger på en enda fråga och där resultatet kan sträcka sig från -100 till +100.