Nya energimixar med 100% fossilfri el
Från 1 mars 2024 får du som kund automatiskt en ny energimix som är 100% fossilfri. Det innebär att din el kommer från både vattenkraft och kärnkraft. Du kan med ett aktivt val fortsatt få 100% förnybar el om du hellre önskar det! För att möta dagens elbehov och kunna utvecklas hållbart behöver vi nyttja alla fossilfria energislag som finns tillgängliga.
Här kan du läsa lite mer om våra energimixar, skillnaderna mellan dem, och annat matnyttigt för att du ska kunna göra ett så bra val som möjligt för din elleverans. Har du frågor är du alltid välkommen att kontakta kundservice!

Energimixar för framtiden
Har du frågor? Våra kundservicemedarbetare hjälper dig gärna!
För att kunna balansera hållbar utveckling med en prisbild som också är uthållig över tid har vi skapat en ny blandning av energikällor för din elleverans: fossilfri mix. I denna kommer elen från vattenkraft och kärnkraft. Vi erbjuder också en förnybar mix som innehåller el från sol-, vind- och vattenkraft.
Vi gör detta av flera skäl. Det första är för att det krävs idag för att kunna driva omställningen till ett hållbart samhälle. För att på sikt nå Sveriges klimatmål och samtidigt täcka upp för ett extremt växande elbehov, så behövs mer elproduktion och den måste komma från från fossilfria energikällor. Därför behöver vi nyttja alla fossilfria energislag som finns tillgängliga.
Dessutom kommer förändringen i energimixen bidra till ett mer stabilt elpris för dig som kund. Priset på ursprungsgarantier, precis som priset på el i stort, styrs av tillgång och efterfrågan, och därför kan det variera. Det gäller särskilt förnybar el där produktionen i större grad påverkas av väderförhållanden och då kan inköpspriset på förnybar el variera kraftigt. Genom att byta till planerbara, fossilfria energikällor får vi mer kontroll över elpris och kostnader.
Vanliga frågor – vi är här för att hjälpa dig!
Du kan enkelt följa din elförbrukning via Mina sidor.
Dina elhandelsavtal avslutas automatiskt och ett nytt avtal måste tecknas för din nya adress.
Ja, det är möjligt att ha flera elnätsavtal för olika anläggningar.
Hittar du inte det du söker?
Hör av dig till vår kundservice – vi hjälper dig gärna!