Trelleborgs Energi fick under onsdagen motta utmärkelsen Sveriges bästa kundservice i kategorin energibolag, men också utnämningen Årets nykomling! Vinsterna är ett fint betyg för vår dagliga strävan att se till att våra kunder får bästa möjliga upplevelse hos oss, oavsett ärende eller behov.
Brilliant Awards – Customer Experience är en årlig utmärkelse för de organisationer som lyckats skapa exceptionella kundupplevelser, utdelat av undersökningsföretaget Brilliant. Utmärkelsen tilldelas de organisationer som har högst engagemang i kundservice och flest lojala kunder i ett antal olika kategorier.
– Detta är stort för oss alla! När vi bestämde oss för att börja mäta vår kundnöjdhet innan sommaren 2024, var målet tydligt – vi ville inte bara se var vi kunde förbättra oss, vi ville ta förstaplatsen. Vi hade en stark känsla av att vi kunde vara med i toppen, och redan tidigt såg vi fina resultat. Men att vi skulle landa här idag – det är helt fantastiskt, säger Valon Zejnullahu, kundservicechef på Trelleborgs Energi.
2,3 miljoner kundundersökningar, genomförda i Sverige inom 160 olika företag, ligger som grund för utmärkelserna, vilket innebär att det är helt och hållet kunduppfattningar som styr placeringarna. Brilliant delar ut utmärkelser för bästa kundservice inom sex olika branscher (finans, bank, försäkring, energi, kommun, förbund) men utser också särskilda pristagare för Sveriges mest engagerade kundservicemedarbetare, Årets förändringsresa, Årets mest lojala kunder samt Årets nykomling. Av dessa tog Trelleborgs Energi alltså hem två av priserna – Sveriges bästa kundservice (energi) och Årets nykomling!
-Det är ju alltid roligt att få pris, men att bli jämförd med andra inom samma yrkesgrupp och vinna, det är en alldeles speciell känsla som jag kommer att bära med mig länge. Det bygger en stolthet över oss som bolag, säger Lina Larsson, kundservicemedarbetare på Trelleborgs Energi.
Trelleborgs Energis kunder har rankat kundnöjdheten baserat på sex faktorer som till exempel engagemang eller kunskap hos kundservicemedarbetaren man varit i kontakt med. Dessutom har man vid varje tillfälle även ställt NPS*-frågan. Resultaten för helåret 2024 talar för sig själva. Kunderna anser att Trelleborgs Energis kundservice uppvisar stort engagemang (97,9 %); att det är enkelt att få hjälp (95,4 %); att man allmänt är nöjd med bemötandet (97,5 %) samt att medarbetarna är kunniga (97,4 %). NPS* landade på 63, vilket kan jämföras med benchmarkgenomsnittet på 40.
-Dessa resultat är ju helt förbluffande. Vi har känt på oss att vi har ett hyfsat anseende, men att kunderna är så nöjda med vårt kundbemötande är ju helt exceptionellt. Trots detta fina kvitto på att vi redan är bra idag så fortsätter vi vår strävan att bli ännu bättre 2025. Det vore kul att försvara titeln! Vi är väldigt stolta över alla kundservicemedarbetare, och vi ska inte glömma bort att vi alla på företaget är med och bygger detta resultat, säger Magnus Sahlin, VD för Trelleborgs Energi.
*NPS, eller Net Promoter Score, är ett mått som används för att mäta kundlojalitet och nöjdhet. Det baseras på en fråga där kunder ombeds betygsätta hur sannolikt det är att de skulle rekommendera företaget eller dess tjänster till en vän eller kollega, på en skala från 0 till 10. Resultatet beräknas genom att ta andelen “Promoters” (de som svarar 9–10) minus andelen “Detractors” (de som svarar 0–6), vilket ger ett värde mellan -100 och +100. Ett NPS över 50 anses generellt vara utmärkt, medan ett resultat över 70 betraktas som exceptionellt.