Hoppa till huvudinnehåll

Trelleborgs Energis kunder vill ha koll på sin energiförbrukning

Situationen på energimarknaden har lett till att konsumenter engagerat sig i sin energiförbrukning som aldrig tidigare. Allt fler kunder hos Trelleborgs Energi väljer timprisavtal och den mest ställda frågan på kundservice handlar om energibesparingar. Trelleborgarna sparar el så det står härliga till, och bidrar så till att plana ut kurvan och till att vi alla kan håll oss varma i vinter.

– Vi ser en markant ökning av timprisavtal sedan vi införde det efter sommaren, säger Maria Malm Skarin, marknads- och försäljningschef på Trelleborgs Energi. Fler än 160 kunder har valt timprisavtal, och det trots att det kräver en insats från kunden själv för att det ska vara värt det. Så det är tydligt att våra kunder vill ha koll på sin elförbrukning. Nästa steg är att kunderna ska kunna styra sin förbrukning, och därför har vi nyss startat upp ett testprojekt för värmepumpsstyrning.

Testprojektet som startade i mitten av december ger möjlighet till 75 kunder att prova en styrtjänst för värmepumpar. Tjänsten styr värmepumpen på elpriset, dvs den producerar värme när det är som billigast priser. Förhoppningen är att man kan flytta energianvändningen och därmed spara en del kronor och ören. Tjänsten har redan testats i Höganäs, där 50 hushåll deltog under förra vintern.  Ca 17 procent av förbrukningen flyttades till billigare timmar utan att det upplevda inomhusklimatet förändrades, och 90 procent av testgruppen uppgav att de ville fortsätta med tjänsten efter piloten.

– Det är fantastiskt att kunna flytta alltifrån 5 procent uppemot 20 procent på helår, som tidigare tester visat, till billigare timmar och därmed bidra till att plana ut kurvan. Dessutom ska man ju inte sticka under stolen med att det också är relevant att göra en besparing i dessa tider, säger Maria Malm Skarin. Energieffektiviseringar och lastförflyttning en mycket god investering för såväl hushållet som samhället, och inte minst miljön. Även i vårt test är det möjligt att stanna kvar, om man så önskar.

Hösten har överlag gått i energieffektiviseringens tecken hos Trelleborgs Energi. Bolaget har både skickat ut information till alla kommuninvånare i form av en folder, mött näringslivet och prata effektiviseringar, och varit fysiskt och mött kunderna i centrala Trelleborgs för att prata om energibesparingar. Tips och goda råd är inte dyra hos det lilla energibolaget.

– Nej, vi besvarar alla förfrågningar, men vi hoppas också att man har förståelse för att det kan ta längre tid än vanligt just nu, säger Valon Zejnullahu, chef för kundservice på Trelleborgs Energi. Det är många som önskar rådgivning vill veta mer om vad man kan göra – då ökar ju samtalens längd. Men vi vill verkligen ge våra kunder det lilla extra.

Och det verkar gå hem: trelleborgarna sparar el som aldrig förr. Sedan sommaren har Trelleborgs elnäts kunder sänkt sin förbrukning i en nedåtgående trend: -7 procent i september, -16 procent i oktober och -15 procent i november*. Totalt under året hittills ser vi en besparing på -8 procent*. Här är det också viktigt att framhålla att en allmän energibesparing kan hjälpa till att plana ut kurvan.

– Att plana ut kurvan innebär att om alla minskar efterfrågan under de mest belastade timmarna minskar vi risken för att systemet överbelastas och därmed bortkopplingar. Det är en stor insats för samhället i stort. Och tillsammans kan vi hålla oss varma i vinter, avslutar Valon Zejnullahu.

Intresserad av testprojektet? Läs mer på vår hemsida och anmäl digÖppnas i nytt fönster.

*alla siffror är faktiska, dvs utan väderkorrigering.