Nya energimixar med 100 procent fossilfri el

Från 1 mars 2024 får du som kund automatiskt en ny energimix som är 100 procent fossilfri. Det innebär att din el kommer från både vattenkraft och kärnkraft. Du kan med ett aktivt val fortsatt få 100 procent förnybar el om du hellre önskar det! För att möta dagens elbehov och kunna utvecklas hållbart, behöver vi nyttja alla fossilfria energislag som finns tillgängliga.

Här kan du läsa lite mer om våra energimixar, skillnaderna mellan dem, och annat matnyttigt för att du ska kunna göra ett så bra val som möjligt för din elleverans. Har du frågor är du alltid välkommen att kontakta kundservice!

Energimixar för framtiden

För att kunna balansera hållbar utveckling med en prisbild som också är uthållig över tid har vi skapat en ny blandning av energikällor för din elleverans: fossilfri mix. I denna kommer elen från vattenkraft och kärnkraft. Vi erbjuder också en förnybar mix som innehåller el från sol-, vind- och vattenkraft.

Vi gör detta av flera skäl. Det första är för att det krävs idag för att kunna driva omställningen till ett hållbart samhälle. För att på sikt nå Sveriges klimatmål, och samtidigt täcka upp för ett extremt växande elbehov, så behövs mer elproduktion, och den måste komma från från fossilfria energikällor. Därför behöver vi nyttja alla fossilfria energislag som finns tillgängliga.

Dessutom kommer förändringen i energimixen bidra till ett mer stabilt elpris för dig som kund. Priset på ursprungsgarantier, precis som priset på el i stort, styrs av tillgång och efterfrågan, och därför kan det variera. Det gäller särskilt förnybar el där produktionen i större grad påverkas av väderförhållanden och då kan inköpspriset på förnybar el variera kraftigt. Genom att byta till planerbara, fossilfria energikällor får vi mer kontroll över elpris och kostnader.

Vanliga frågor – vi är här för att hjälpa dig!

Oavsett om du redan har solceller eller funderar på att installera, så hjälper vi dig att bygga ett integrerat och smart hem. Vi kan alltså hjälpa dig att uppdatera ditt system om du vill lägga till batterilagring.

Har du inte redan besökt Trelleborgs kommuns solkarta, så finns den här. Med den kan du se hur solens strålar faller på just ditt tak. Men ett generellt svar på frågan är att de flesta tak lämpar sig för solceller. Det finns olika sätt att montera solceller på och det finns monteringssystem som är anpassade för många av de tak som finns i Sverige.

Endast en behörig elektriker kan skicka in en föranmälan via vårt system.

Läs mer här

Kostnaden för ändringen gäller för den anlitade elektrikern och för eventuell justering av årsavgiften för abonnemanget.

Avbrott kan vara nödvändiga vid underhåll, nätbyggen eller vid oförutsedda händelser. Vi arbetar alltid för att minimera störningar och hålla avbrotten så korta som möjligt.

Ja, du kan göra en felanmälan till oss dygnet runt om felet är utanför din fastighet. För fel inom fastigheten, vänligen kontakta en elinstallatör.

Vi kan endast se den del av din produktion som du säljer tillbaka till elnätet. Din totala produktion hittar du i appen från din solcellsinstallatör.

Du kan enkelt följa din elförbrukning via Mina sidor.

Kontakta en auktoriserad elektriker som utför arbetet, därefter informerar berörd oss på Trelleborgs Energi om ändringen via vårt system och vi korrigerar fakturan.

Alla våra elmätare har möjlighet att ansluta en HAN-modul. Modulen kan hämtas kostnadsfritt hos oss. För att säkerställa en korrekt installation behöver du kontrollera om din tredjepartsprodukt har P1 (RJ12) eller HAN (RJ45)-anslutning.

Ja, om du bor inom Trelleborgs kommun och vi äger elnätet i ditt område. Du kan kontrollera om du bor inom vårt nätområde på den här kartan.

Elnätsavgiften täcker kostnaderna för din anslutning till elnätet, vilket gör att du får el i din bostad. På fakturan betalar du för ditt nätabonnemang, överföringsavgiften för den el du förbrukat samt energiskatt.

Vi kan ge dig tips och vägledning för att minska din förbrukning och hålla kostnaderna under kontroll. Du kan också få bättre insyn i din förbrukning via Mina sidor.

Om du mottagit ett utskick om avtalsförnyelse eller anvisat pris, behöver du göra ett aktivt val för att undvika att automatiskt hamna på ett mindre fördelaktigt avtal när ditt nuvarande avtal löper ut.

Om du har mikroproduktion, som solceller, kan du teckna ett avtal som inkluderar ersättning för din överskottsproduktion. Kontakta oss för mer information om ersättningar eller om du har andra frågor kring solcellsproduktion.

Enklast tecknar du ditt nya avtal via vår hemsida. Alternativet är att vi kan skicka dig en blankett hem att fylla i gällande avtalsform rörligt eller timpris. Om du är osäker på vilket avtal som passar dig (fastpris, rörligt pris eller timpris), kan vi vägleda dig att välja det alternativ som bäst passar dina behov.

Om du har fått ett inkassokrav via Visma eller riskerar frånkoppling, vänligen kontakta Visma Amili på 0771-23 24 00, då det är till dem du ska betala den aktuella fakturan.

Om du har missat en betalning på grund av problem med autogiro, Kivra eller e-faktura, vänligen kontakta oss för att rätta till betalningen och undvika ytterligare påminnelser eller inkasso.

Du kan registrera autogiro via Mina sidor här på vår hemsida eller direkt via din bank. Vi rekommenderar att du gör det via banken då autogirot då går igenom direkt.

Ja, det är möjligt att ha flera elnätsavtal för olika anläggningar.

Dina elhandelsavtal avslutas automatiskt och ett nytt avtal måste tecknas för din nya adress.

Vid inflyttning eller utflyttning är det viktigt att anmäla flytten och teckna ett nytt elhandelsavtal. Du kan enkelt göra flyttanmälan via Mina sidor här på vår hemsida eller kontakta oss via telefon 0410-73 38 00 så hjälper vi dig!

Hittar du inte det du söker?

Hör av dig till vår kundservice – vi hjälper dig gärna!