Hitta ditt elnätsområde
Trelleborgs Elnät äger elnätet i och kring Trelleborgs tätort, se markeringen på kartan. Bor du utanför vårt så kallade koncessionsområde har du ett annat elnätsbolag. Vilket elnätsbolag man har beror helt enkelt på var man bor. Däremot kan du alltid välja vem du köper din el från.
Med hjälp av vår elnätskarta kan du enkelt se om du tillhör Trelleborgs Elnät eller ett annat elnätsområde.

Avtalsvillkor för elnät
Vi tillämpar energibranschens allmänna avtalsvillkor för elnätsabonnemang, för såväl konsumenter, företag (näringsidkare) som industrier (högspänningskunder). Nedan hittar du nedladdningsbara pdf:er med de olika villkoren. Villkoren är utarbetade av Energiföretagen Sverige i samarbete med Konsumentverket.
Ändringar i allmänna villkoren
Konsumentverket och Energiföretagen Sverige har kommit överens om reviderade allmänna avtalsvillkor för anslutning av elektriska anläggningar till elnät och överföring av el till sådana anläggningar (konsument), NÄT 2012 K (rev 2).
De nya villkoren för konsument gäller från och med 20190401. Den bestämmelse som tidigare funnits avseende personuppgiftshantering – punkt 1.4 i villkoren – har upphävts i samtliga villkor.
Bestämmelsen har upphävts eftersom den blivit inaktuell i samband med att personuppgiftslagen ersatts av dataskyddsförordningen. GDPR står för General Data Protection Regulation och är den nya dataskyddslag som började gälla inom EU den 25 maj 2018. GDPR ersätter den svenska personuppgiftslagen (PuL). En av grundtankarna bakom GDPR är att stärka den enskildes integritet, vilket innebär bland annat hårdare krav på säker hantering samt skydd av personuppgifter.
Se nätutvecklingsplaner för vårt elnät
För att möta framtidens energibehov behöver elnätet ständigt utvecklas och stärkas. Trelleborgs Elnät arbetar aktivt för att öka kapaciteten i vårt lokala nät och säkerställa en trygg och pålitlig leverans av el till dig som kund.
Idag är tillgängligheten i vårt nät mycket god och vi fortsätter att förbättra det för att möta framtidens krav.

Anmäl din anslutning enkelt online
Vill du anmäla anslutning till Trelleborgs elnät? Med vår webbtjänst föranmälan.nu hanterar du enkelt dina ärenden online – med kortare handläggningstider och mindre pappersarbete. Smidigt och effektivt, för både dig och miljön

Se här innan du gräver
Ska du gräva? Kontrollera först vad som finns under marken för att undvika att skada ledningar och göra ditt markarbete enklare. Här hittar du all information du behöver för en trygg och smidig planering.

Så hjälper din elmätare dig
Trelleborgs Energi läser av elmätaren hemma hos dig minst en gång i månaden med hjälp av fjärravläsning. Tack vare detta blir du fakturerad för din faktiska förbrukning vid varje faktureringstillfälle.

Din elnätsavgift
Elnätsavgiften är vad du betalar för överföringen av elen till din fastighet. Den bestäms dels av hur mycket el som överförs till dig mätt i kilowattimmar, dels av hur mycket utrymme du tar på elnätet, det vill säga storleken på din säkring.

Strömavbrott och felanmälan
Vi på Trelleborgs Energi jobbar ständigt för att säkerställa en trygg och pålitlig elleverans. Ibland kan dock strömavbrott ske på grund av underhåll eller oväntade händelser. Här hittar du information om vad du…

Hög tillgänglighet
Ett fungerande elnät är på många sätt en grundförutsättning för att vardagslivet och samhället i stort ska fungera. Elnätet måste vi värna om och underhålla – utan det får vi inget ljus, ingen tv, ingen produktion av varor och inget internet.
Hela vårt elnät är nedgrävt i marken, vilket gör det mindre utsatt för väder och vind jämfört med ledningar i luften. Det ger dig som kund en stor trygghet och hög driftsäkerhet.
Vanliga frågor – vi är här för att hjälpa dig!
Ja, om du bor inom Trelleborgs kommun och vi äger elnätet i ditt område. Du kan kontrollera om du bor inom vårt nätområde på den här kartan.
Alla våra elmätare har möjlighet att ansluta en HAN-modul. Modulen kan hämtas kostnadsfritt hos oss. För att säkerställa en korrekt installation behöver du kontrollera om din tredjepartsprodukt har P1 (RJ12) eller HAN (RJ45)-anslutning.
Kontakta en auktoriserad elektriker som utför arbetet, därefter informerar berörd oss på Trelleborgs Energi om ändringen via vårt system och vi korrigerar fakturan.
Avbrott kan vara nödvändiga vid underhåll, nätbyggen eller vid oförutsedda händelser. Vi arbetar alltid för att minimera störningar och hålla avbrotten så korta som möjligt.
Hittar du inte det du söker?
Hör av dig till vår kundservice – vi hjälper dig gärna!