Din elmätare
Trelleborgs Energi läser av elmätaren hemma hos dig minst en gång i månaden med hjälp av fjärravläsning. Tack vare detta blir du fakturerad för din faktiska förbrukning vid varje faktureringstillfälle. De fjärravlästa mätarna gör det lättare att förstå hur vi konsumenter använder vår el. När vi lär oss mer om hur vi förbrukar energi kan vi börja använda den på ett mer effektivt sätt.

Ska du lämna huset en längre tid?
Stäng inte av strömmen till elmätaren. Vill du slå av strömmen, gör det i proppskåpet inomhus. Du har automatisk avläsning av din elmätare för att du ska få räkningar på exakt den el du förbrukar. För att Trelleborgs Energi ska kunna ha kontakt med din elmätare måste strömmen därför vara påslagen i elskåpet på utsidan av huset.
Detta gäller
Huvudströmbrytaren för mätartavlan ska vara påslagen. Skulle strömmen brytas med huvudströmbrytaren, eller om huvudsäkringen på mätartavlan skruvas ut, rapporteras inte din mätarställning till oss. Vi ser inte vad som händer i nätet och kan då inte upptäcka eventuella avbrott. Mätaren felanmäls och vi skickar ut en montör i onödan.
Vanligt förekommande frågor
Ja, om du bor inom Trelleborgs kommun och vi äger elnätet i ditt område. Du kan kontrollera om du bor inom vårt nätområde på den här kartan.
Alla våra elmätare har möjlighet att ansluta en HAN-modul. Modulen kan hämtas kostnadsfritt hos oss. För att säkerställa en korrekt installation behöver du kontrollera om din tredjepartsprodukt har P1 (RJ12) eller HAN (RJ45)-anslutning.
Kontakta en auktoriserad elektriker som utför arbetet, därefter informerar berörd oss på Trelleborgs Energi om ändringen via vårt system och vi korrigerar fakturan.
Avbrott kan vara nödvändiga vid underhåll, nätbyggen eller vid oförutsedda händelser. Vi arbetar alltid för att minimera störningar och hålla avbrotten så korta som möjligt.
Har du fortfarande frågor?
Kontakta gärna vår support så hjälper vi dig med ditt ärende