Hög tillgänglighet

Ett fungerande elnät är på många sätt en grundförutsättning för att vardagslivet och samhället i stort ska fungera. Elnätet måste vi värna om och underhålla, utan det får vi inget ljus, ingen tv, ingen produktion av varor och inget internet.

Vi ser till att du har el när du behöver det

Hela vårt elnät är nedgrävt i marken vilket gör det mindre utsatt för väder och vind jämfört med ledningar i luften. Det ger dig som kund en stor trygghet och hög driftsäkerhet.

Ett elnät som utvecklas och moderniseras

Vi har nästan 17 000 elnätskunder i Trelleborgs tätort. En hög leveranssäkerhet uppnår vi genom förebyggande felavhjälpning och underhåll. Vi har redan idag få elavbrott, och med ny teknik förbättrar vi infrastrukturen vilket förebygger avbrott ännu mer – och ger dessutom snabbare felsökning. Ett smart elnät är en nödvändighet för att hänga med i samhälls­utvecklingen och för att klara omställningen till ett fossilfritt samhälle.

En tillgänglighet på 99,9975 procent

Vi ansvarar för att distribuera den el som trelleborgarna köper av sitt elhandelsföretag. Det gör vi så pass bra att Trelleborgs lokala elnät hade en tillgänglighet på 99,9975 procent för år 2024. Det är vi både glada och stolta över och innebär att du som kund har få elavbrott.

Övervakningsplan

Enligt ett EU-direktiv är alla elnätsföretag skyldiga att redovisa en övervakningsplan. Denna syftar främst till att motverka diskriminerande beteenden inom energimarknaden. Varje nätbolag är även skyldigt att offentligt redovisa vilka åtgärder man genomfört under året enligt övervakningsplanen.

Årlig rapport om åtgärder enligt övervakningsplan kan du läsa här nedan.

Vanligt förekommande frågor

Oavsett om du redan har solceller eller funderar på att installera, så hjälper vi dig att bygga ett integrerat och smart hem. Vi kan alltså hjälpa dig att uppdatera ditt system om du vill lägga till batterilagring.

Har du inte redan besökt Trelleborgs kommuns solkarta, så finns den här. Med den kan du se hur solens strålar faller på just ditt tak. Men ett generellt svar på frågan är att de flesta tak lämpar sig för solceller. Det finns olika sätt att montera solceller på och det finns monteringssystem som är anpassade för många av de tak som finns i Sverige.

Endast en behörig elektriker kan skicka in en föranmälan via vårt system.

Läs mer här

Kostnaden för ändringen gäller för den anlitade elektrikern och för eventuell justering av årsavgiften för abonnemanget.

Avbrott kan vara nödvändiga vid underhåll, nätbyggen eller vid oförutsedda händelser. Vi arbetar alltid för att minimera störningar och hålla avbrotten så korta som möjligt.

Ja, du kan göra en felanmälan till oss dygnet runt om felet är utanför din fastighet. För fel inom fastigheten, vänligen kontakta en elinstallatör.

Vi kan endast se den del av din produktion som du säljer tillbaka till elnätet. Din totala produktion hittar du i appen från din solcellsinstallatör.

Du kan enkelt följa din elförbrukning via Mina sidor.

Kontakta en auktoriserad elektriker som utför arbetet, därefter informerar berörd oss på Trelleborgs Energi om ändringen via vårt system och vi korrigerar fakturan.

Alla våra elmätare har möjlighet att ansluta en HAN-modul. Modulen kan hämtas kostnadsfritt hos oss. För att säkerställa en korrekt installation behöver du kontrollera om din tredjepartsprodukt har P1 (RJ12) eller HAN (RJ45)-anslutning.

Ja, om du bor inom Trelleborgs kommun och vi äger elnätet i ditt område. Du kan kontrollera om du bor inom vårt nätområde på den här kartan.

Elnätsavgiften täcker kostnaderna för din anslutning till elnätet, vilket gör att du får el i din bostad. På fakturan betalar du för ditt nätabonnemang, överföringsavgiften för den el du förbrukat samt energiskatt.

Vi kan ge dig tips och vägledning för att minska din förbrukning och hålla kostnaderna under kontroll. Du kan också få bättre insyn i din förbrukning via Mina sidor.

Om du mottagit ett utskick om avtalsförnyelse eller anvisat pris, behöver du göra ett aktivt val för att undvika att automatiskt hamna på ett mindre fördelaktigt avtal när ditt nuvarande avtal löper ut.

Om du har mikroproduktion, som solceller, kan du teckna ett avtal som inkluderar ersättning för din överskottsproduktion. Kontakta oss för mer information om ersättningar eller om du har andra frågor kring solcellsproduktion.

Enklast tecknar du ditt nya avtal via vår hemsida. Alternativet är att vi kan skicka dig en blankett hem att fylla i gällande avtalsform rörligt eller timpris. Om du är osäker på vilket avtal som passar dig (fastpris, rörligt pris eller timpris), kan vi vägleda dig att välja det alternativ som bäst passar dina behov.

Om du har fått ett inkassokrav via Visma eller riskerar frånkoppling, vänligen kontakta Visma Amili på 0771-23 24 00, då det är till dem du ska betala den aktuella fakturan.

Om du har missat en betalning på grund av problem med autogiro, Kivra eller e-faktura, vänligen kontakta oss för att rätta till betalningen och undvika ytterligare påminnelser eller inkasso.

Du kan registrera autogiro via Mina sidor här på vår hemsida eller direkt via din bank. Vi rekommenderar att du gör det via banken då autogirot då går igenom direkt.

Ja, det är möjligt att ha flera elnätsavtal för olika anläggningar.

Dina elhandelsavtal avslutas automatiskt och ett nytt avtal måste tecknas för din nya adress.

Vid inflyttning eller utflyttning är det viktigt att anmäla flytten och teckna ett nytt elhandelsavtal. Du kan enkelt göra flyttanmälan via Mina sidor här på vår hemsida eller kontakta oss via telefon 0410-73 38 00 så hjälper vi dig!

Har du fortfarande frågor?

Kontakta gärna vår support så hjälper vi dig med ditt ärende