Trelleborgs Energis årsredovisning 2021 publicerad

Ett synnerligen bra år. Så sammanfattar VD Magnus Sahlin året som gått för Trelleborgs Energi i årsredovisningen för 2021 som nu publicerats. Året 2021 kännetecknades inte bara av pandemi och rekordhöga elpriser, utan det var också året då Trelleborgs Energi konsoliderades. Året där bolaget kunde, genom att ta ett antal större projekt och affärer i hamn, börja lägga fokus på kärnaffären – hållbara och trygga energilösningar. Här kommer tre snabba till Magnus Sahlin.

Hur skulle du beskriva året som gått i tre meningar?

Jag är både stolt och tacksam över det vi som bolag presterade 2021. Allra mest stolt är jag över att vi på väldigt kort tid – företaget fyllde ett år den 20 april i år – tillsammans lyckats skapa en positiv företagskultur; drivkraft och ansvarstagande sticker ut, samtidigt som vi har kul på jobbet! Turbulensen på elmarknaden satte också stort avtryck på 2021, särskilt när elpriset rusade i Q4. Men trots att elhandelns positiva resultat då försvann på några dagar, lyckades vi vända årets resultat till sammanlagt positivt.

Har du några särskilda händelser från året som du skulle vilja lyfta fram?

Affären med Adven, som vi ju pratat mycket om, där vi avyttrade våra fjärrvärmeproduktionsenheter var både speciellt och en positiv händelse för bolaget. Avtalet med Everfuel om att bygga en vätgastankstation var en annan höjdpunkt. Båda kan sägas markera den nya, mer fokuserade inriktning vårt bolag – med stöd av Trelleborgs kommun – tagit för att öka insatserna på klimatomställning och hållbarhet. Under året avslutade vi också vårt stora 130 kV-projekt, efter 6 års idogt arbete för att säkra upp kapaciteten i Trelleborg. Att vi därmed mer än fördubblade överföringskapaciteten i vårt elnät var en riktig höjdare.

Hur går bolaget vidare nu från detta resultat?

Detta resultat är ett bra avstamp för att med ökat fokus fortsätta vårt arbete med att driva omställningen för ett klimatsmartare Trelleborg. Det är ett jobb som vi tar på största allvar; där vi vill lämna efter oss en bättre planet för våra barn. Bland annat kommer vi att fortsätta att bygga ut och stimulera lokal förnybar elproduktion, ta beslut om självförsörjande vätgashus, samt slutföra förstudier om lokal vätgasproduktion.

Läs hela årsredovisningen 2021 här.