H2X och Trelleborgs kommun tecknar avtal om vätgasdriven skolbuss och sopbil

Publicerad:

Australiens ledande tillverkare av vätgasdrivna bränslecellsfordon H2X och Trelleborgs kommun har tecknat samförståndsavtal om leveranser av vätgasbuss och sopbil. Vätgasbussen blir den första leveransen av bussar från H2X i Sverige. Avtalet, som förhandlats fram av Trelleborg Energi, är en del av energibolagets långsiktiga arbete för vätgas i kommunen. Den nya vätgasbränslecellsbussen och -sopbilen blir ett konkret nästa steg på resan för att minska kommunens koldioxidavtryck.

Vätgasdriven buss, datorgrafik (källa: H2X).

H2X och Trelleborgs kommun har tecknat ett icke-bindande samförståndsavtal (MOU) om att utveckla stadens första vätgasbuss och sopbil, som ett led i kommunens arbete med att ställa om till en fossilfri fordonsflotta. Arbetet med omställningen sker i samarbete med det lokala energibolaget Trelleborg Energi. Vätgasbussen och sopbilen blir de första av tio fordon för Trelleborgs kommun.

Den nya miljövänliga bussen kommer att bli de första höggolvsbussarna producerade av H2X Global i Europa. De är fria från utsläpp och kommer att ha både vätebränsleceller och superkondensatorer. Bussarna kommer att användas som skolbussar i och kring Trelleborg.

Det icke-bindande samförståndsavtalet mellan H2X och Trelleborgs kommun skapar ytterligare arbetstillfällen i Sverige eftersom produktionen av kommersiella fordon för Trelleborg kommer från H2X:s europeiska huvudkontor i Göteborg. Där har H2X hela sin produktion samt service för Sverige. Avtalet med Trelleborg ökar ytterligare volymen, efter det nyligen ingångna avtalet med Göteborgs stad.

-H2X banar vägen för nyttofordon över hela Norden och vi är glada för att ha tecknat ett samförståndsavtal med Trelleborgs kommun, som ett gemensamt initiativ för att introducera vätgasdrivna skolbussar i regionen, säger Peter Westh, chef Norra Europa för H2X. Detta blir, efter avtalet i Göteborg, ytterligare ett steg för att docka in våra utsläppsfria fordon längs den europeiska vätgaskorridoren.

Avtalet innebär ett kliv framåt i omställningen av kommunens fordonsflotta, säger Magnus Sahlin, VD för Trelleborgs Energi. Vi vill visa att hållbara energilösningar inte handlar om framtiden, utan att det sker idag. Kommunens första vätgasbuss och sopbil blir ytterligare ett bevis på hur vi tar konkreta steg mot fossilfria transporter i regionen. Den första tankstationen kommer igång i Trelleborg i januari 2023, och tillsammans blir dessa initiativ en fantastisk start på att ställa om transportsektorn här i Trelleborg.

-Som kommun är det självklart för oss att vara med i omställningen av Sveriges fordonsflotta för att nå det nationella målet om fossilfritt samhälle till 2045. Våra nya vätgasdrivna fordon är en del i denna strävan, säger Stina Salomonsson, chef på Bildningsförvaltningen på Trelleborgs kommun.

-Det är glädjande att Trelleborg och Göteborg har tecknat avtal med H2X; på så sätt arbetar vi alla tillsammans för att leverera inte bara skräddarsydda fordon utifrån behoven, utan vi kan skapa en total lösning för fordonsflottorna, säger Brendan Norman, VD och grundare av H2X Global. Sverige har några av de mest progressiva vätgasstrategierna, projekten och aktiviteterna i Europa. Vi behöver fortsätta arbeta nu för att ställa om transportsektorn och förbättra våra städers luftkvalitet. Att introducera vätgasdrivna nyttofordon i offentliga fordonsflottor är ett stort steg för att uppnå fossilfria transporter.

Om H2X

H2X är ett fordons- och kraftenhetsföretag med fokus på absolut hållbarhet. Företaget är inriktat på att utnyttja den senaste och mest effektiva tekniken, med fokus på förnybara energikällor. En specialisering på vätgas ligger till grund för H2X tillväxt, men med en stark plattform som tillverkare av eldrivna fordon har företaget ett mångsidigt tillvägagångssätt för att hitta rätt fordon för rätt uppgift. H2X Global har verksamhet i Australien, Malaysia, Indien och i hela Europa. Lär mer om www.h2xglobal.com.